czwartek, 18 lutego 2016

Chleb żurkowy

Z tym chlebem to czysty eksperyment i w kwestii przepisu bo to zlepek z kilku innych i w kwestii koszyczków. Typowych koszyczków do wyrastania chleba nie posiadam więc postanowiłam pokombinować z tymi co mam w domu i ciasto wyrastało w zwykłych koszyczkach do podawania pieczywa. Wyszło rewelacyjnie i ja byłam zachwycona i kształtem i smakiem :) , a skórka na chlebku to czysta poezja :)
Zaczyn zrobiony z żurku na naturalnym zakwasie firmy Jamar jak widać żurek nadaje się też do upieczenia chleba. Postanowiłam upiec taki chlebek na próbę dlatego, że moja mama często wspomina czasy swojego dzieciństwa, a dokładnie dni  w których babcia piekła chleb, a ona wiedziała, że na tym zakwasie z chleba na obiad będzie żurek. Pomyślałam sobie, że skoro babcia mogła to ja też :) u mnie dzisiaj został upieczony przepyszny chleb, a z tego co zostało jutro na obiad będzie żurek.


Chleb żurkowy

zaczyn:
100 gram żurku na naturalnym zakwasie
200 ml wody
30 dag mąki żytniej chlebowej typ 720
ciasto;
815 gram mąki pszennej chlebowej typ 750
60 ml oleju rzepakowego
360 ml ciepłej wody
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka  ziół prowansalskich
2 dag  świeżych drożdży
wykonanie:
Składniki zaczynu wymieszać razem, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 12 godzin.
Po upływie 12 godzin do zaczynu dodać wodę, olej, przyprawy oraz drożdże, wymieszać i dosypać mąkę. Ciasto zagniatać najlepiej przy pomocy robota z końcówką haka przez kilka minut po zagnieceniu ciasto ma być gładkie i nie może się kleić do ręki. Ciasto przykryć i odstawić na dwie godziny w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Wyrośnięte ciasto podzielić na pół i uformować bochenki, dwa koszyczki wysypać mąką i ułożyć w nich ciasto, przykryć i odstawić jeszcze na godzinę do podrośnięcia.
Piekarnik nagrzać do 230st i wyłożyć bochenki na ogrzaną blachę z wyposażenia piekarnika
i piec przez 10 minut po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 210 st i piec kolejne 30 minut. Upieczony chleb ma mieć po postukaniu w spód głuchy odgłos.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy

Wszystkie teksty i zdjęcia są mojego autorstwa i proszę ich nie kopiować bez mojej zgody